Polska wystawa zdobywa serca w Tokio. Katarzyna Krakowiak-Bałka i jej akustyczna ikebana - dekoportal.pl

Polska wystawa zdobywa serca w Tokio. Katarzyna Krakowiak-Bałka i jej akustyczna ikebana

21 Lis 2024 / Napisał  / Aktualności ze świata designu
fot.Barczyk
fot. Bartek Barczyk

W tokijskim kamiennym ogrodzie „Tengoku” („Niebo”), należącym do Fundacji Sogetsu, polska artystka Katarzyna Krakowiak-Bałka odsłania swoje najnowsze dzieło – „Keeping flowers alive. Acoustic ikebana.” Wystawa, zainaugurowana 8 listopada, zachwyciła widzów synergią form artystycznych oraz wielowymiarowym przekazem, a jej wyjątkowość podkreślają koncerty i performansy, które otworzyły ten niezwykły projekt.

Instalacja, inspirowana tradycją szkoły ikebany Sogetsu, daleko wykracza poza tradycyjne pojęcie sztuki układania kwiatów. Artystka stworzyła dynamiczną przestrzeń, w której dźwięki, architektura, roślinność i design harmonijnie się przenikają, nadając ogrodowi nowe życie. „Keeping flowers alive” można oglądać do 20 listopada, a jest ona efektem współpracy polskich instytucji kulturalnych, takich jak Instytut Adama Mickiewicza i Zachęta, oraz wsparcia Instytutu Polskiego w Tokio.


Dźwięk jako kwiat

Koncepcja Katarzyny Krakowiak-Bałki głęboko zakorzeniona jest w filozofii mistrzów Sogetsu, którzy widzieli istotę ikebany nie tyle w kwiatach, co w pustce między nimi. Praca artystki, wzbogacona o nowoczesne technologie akustyczne, wprowadza odwiedzających w świat „akustycznej ikebany.” Emitowane z głośników dźwięki naśladują odgłosy natury i kształty roślin, a mikrofony kontaktowe i samoaktywujące się głośniki pozwalają wychwycić subtelne dźwięki kwiatów, na co dzień niesłyszalne. Tak powstała elektroakustyczna kompozycja wzmocniona ręcznie plisowaną tkaniną, której struktura doskonale rezonuje z otaczającą przestrzenią.

fot.Barczyk
fot. Bartek Barczyk

fot.Barczyk
fot. Bartek Barczyk

fot.Barczyk
fot. Bartek Barczyk

Symbolika czerwonej lilii

Sercem instalacji jest czerwona lilia – Lycoris radiata, kwiat o bogatej symbolice w kulturze Japonii. W tym projekcie pełni ona rolę swoistej metafory kruchej równowagi między pięknem a niebezpieczeństwem. Krakowiak-Bałka koncentruje się na właściwościach trujących roślin, pokazując ich dwoistą naturę poprzez akustyczne oddziaływanie. Dzięki temu wystawa staje się refleksją nad cyklem życia, dynamiką natury i kruchą równowagą, która łączy piękno świata przyrody z niebezpieczeństwem, jakie w nim drzemie.

fot.Barczyk
fot. Bartek Barczyk

fot.Barczyk
fot. Bartek Barczyk

fot.Barczyk
fot. Bartek Barczyk

Polska sztuka w japońskim kontekście

Polska artystka, działająca we współpracy z uznanymi kuratorami i zespołem technologicznym, przenosi nas do świata, w którym technologia spotyka się z naturą, tworząc nową, pełną emocji jakość. „Keeping flowers alive” nie tylko odkrywa nowe ścieżki ekspresji artystycznej, ale i zachęca do refleksji nad relacją człowieka z naturą.

Organizator projektu: Instytut Adama Mickiewicza

Współpraca: Kiri Teshigahara, Dyrektor artystyczna Sogetsu Foundation

Partnerzy: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, EIDOTECH Polska, Plissé Lognon, workshop of Maison Lemarié, SORA BOTANICAL GARDEN Project, Timmpi

Kuratorzy: Paweł Pachciarek, Miki Kaneda

Śpiewacy: Isabelle Duthoit, Michał Sławecki, Asthma

Performerzy: Hikaru Kawasaki, KAi MiWA

Kostiumografia: Anna Zeman, Tomasz Armada

Nadzór akustyczny: Albert Karch

Współpraca technologiczna: archAKUSTIK, Profesor Andrzej Kłosak

Identyfikacja wizualna: Renata Motyka

Zdjęcia: Bartek Barczyk

fot.Barczyk
fot. Bartek Barczyk

fot.Barczyk
fot. Bartek Barczyk



Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Ostatnio zmieniany czwartek, 21 listopad 2024 12:03

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.