Jak zorganizować biurko? Wszystko, o czym musisz pamiętać podczas aranżacji domowego biura!
Wygodne, przestronne, estetyczne, dobrze zorganizowane biurko nie musi tylko wyglądać do nas z idealnych, internetowych zdjęć. Może też po prostu stać u nas w pokoju. Zawsze uporządkowane, czyste i zachęcające do pracy. I nawet jeśli przydarzy nam się całonocna praca i biurko rano będzie wyglądało jak po przejściu tornado, wystarczy kilka sprytnych sposobów na to, by w ciągu paru minut znów zachęcało do dalszej pracy (choć po całej nocy taka zachęta może nie być wystarczająca). Dobra organizacja biurka polega w głównej mierze na tym, by każdy przedmiot miał tu swoje miejsce. Dzięki temu nie tylko łatwiej będzie nam zachować porządek, ale też – jeśli już zdarzy nam się go nie utrzymać – szybko doprowadzimy je do stanu używalności.
O czym przeczytasz w artykule?
- Jak zorganizować biurko? Najpierw zorganizuj swoją pracę!
- Praktyczne dodatki i akcesoria na biurko
- Panuj nad elektroniką na biurku
- Organizacja biurka – biuwar, pele-mele i podkładka na biurko
- Organizacja biurka DIY
- Jak zrobić organizer na biurko?
- Biurko pod oknem, narożne, małe czy obszerne?
- Jak ozdobić biurko?
Jak zorganizować biurko? Najpierw zorganizuj swoją pracę!
Bałagan na biurku nie tylko przeszkadza nam wizualnie. W takich warunkach trudno się skupić, a ilość czekającej przed nami pracy wydaje się o wiele większa niż jest w rzeczywistości. Czyste, uporządkowane biurko, na którym nie leży nic niepotrzebnego i na którym jednocześnie wszystko mamy pod ręką, to pierwszy krok do rozpoczęcia pracy bez przeciągania przerwy w nieskończoność.
Oto kilka sposobów na organizację biurka... a przy okazji – organizację pracy:
- Patrząc na bałagan na biurku, można się poczuć przytłoczonym. Nie ma innego wyjścia, jak tylko dokonać czystki. Bierzemy wszystkie przedmioty zalegające na biurku i kładziemy je na środku pokoju. Dzięki temu będziemy mieli więcej motywacji do sprzątania. Teraz już można każdą rzecz po kolei wziąć do ręki i zdecydować, co z nią zrobić: wyrzucić, schować, czy jednak odłożyć na biurko?
- Pod koniec każdego dnia pracy przy biurku przecieramy je na mokro i odkładamy wszystko na miejsce. Jak miło będzie rano usiąść tutaj i postawić kubek z pachnącą kawą!
- Pracuj nad jedną sprawą naraz. Tak zwana wielozadaniowość to mit. Nie da się pracować nad kilkoma sprawami w tym samym czasie. Frustracja, przemęczenie, pomyłki i niedopatrzenia – tylko tego można się spodziewać. Nawet jeśli piętrzą się nam na biurku papiery i straszą swoimi deadline’ami, jedynym sposobem, w jaki możemy się ich pozbyć, to pracować nad nimi jeden po drugim. I wtedy zostawiamy na biurku tylko to, co jest nam do danego zadania potrzebne.
- Zastosuj system dwóch tac. Na jednej z nich niech leżą nowe dokumenty, którymi trzeba się zająć, a na drugiej te, które można już odłożyć lub wysłać.
- Nie wszystko da się od razu zapisać na telefonie czy laptopie. Małe karteczki do przyklejania są urocze i często przydatne, jednak warto też mieć na biurku notes. Dzięki niemu będziemy mieć pewność, że nasze notatki nie sfruną z ekranu komputera przy powiewie wiatru ani nie spadną za biurko.
- Zastanawiasz się, czy dana rzecz powinna leżeć na blacie, czy też lepiej schować ją szufladzie? Ustal najpierw, jak często jej potrzebujesz i jeśli możesz się bez niej obyć przez kilka dni, znajdź dla niej miejsce na półce lub w szufladzie.
Praktyczne dodatki i akcesoria na biurko
Dobrze zorganizowane biurko nie może się obyć bez akcesoriów i dodatków, które pozwalają zachować porządek i nie dopuszczają do tego, by coś zginęło. Każda rzecz na biurku musi mieć bowiem swoje stałe miejsce. W przeciwnym razie czeka nas notoryczny bałagan.
Jakie akcesoria ułatwiają utrzymanie porządku na biurku?
- Metalowe koszyki. Jeśli nie mamy zbyt wielu przyborów piśmienniczych, prawdopodobnie wystarczy nam pojedyncza tacka. W sklepach można też jednak spotkać całe komplety zawierające kubki na długopisy, kredki i pisaki, organizer na pinezki i spinacze, a także pojemniczek na karteczki.
- Organizery nad biurko. Wszelkie karteczki z notatkami, a także zdjęcia czy inspiracje możemy przenieść z blatu biurka na organizery wiszące nad biurkiem. Mogą one mieć postać tablicy korkowej czy magnetycznej, ale także tablicy z gumkami czy też po prostu sznurków, na których żabkami przypina się poszczególne karteczki.
- Organizery do szuflady. To przegródki, dzięki którym wszystko jest dobrze widoczne i na swoim miejscu, ale też nie przesuwa się podczas zamykania i otwierania szuflady.
- Szufladki. Postawione na biurku mogą stanowić jego niemałą ozdobę, zwłaszcza jeśli proste fronty udekoruje się kolorowymi farbami i biżuteryjnymi gałkami. W takich szufladkach zmieścimy wszystkie nieporęczne przedmioty, a w tym ładowarki, słuchawki czy przewody.
Panuj nad elektroniką na biurku
Kable od urządzeń elektrycznych, ładowarki do telefonów i same telefony – przyznajmy – robią najczęściej największy bałagan. Dlatego też, jeśli chcemy, by nasze biurko wyglądało schludnie, a jednocześnie nowocześnie, to tymi przedmiotami musimy się zająć w pierwszej kolejności. I nie obędzie się tu również bez akcesoriów.
Jak zapanować nad elektroniką na biurku?
- Zaopatrzyć się w pudełko na kable. Zamiast chaotycznej plątaniny uzyskamy poukładane i uporządkowane przewody, które nie spadną nam z biurka w najmniej odpowiednim momencie.
- Zaopatrzyć się w organizery na kable. Nawet jeśli przewody od komputera, drukarki czy innych urządzeń biurowych znajdujących się na biurku schowane są pod blatem, z tyłu, to… nie oszukujmy się, i tak są widoczne. Chcąc je uporządkować, warto sięgnąć po organizery na kable. Mogą one mieć różne formy, na przykład gumowych przyssawek ze specjalną szczeliną lub uchwytów.
- Schować niepotrzebne sprzęty elektroniczne. Prawdopodobnie takie urządzenia jak modem czy ruter nie muszą stać na biurku. Znajdźmy im inne miejsce, z którego nie będą nas rozpraszać świecącymi diodami.
- Wykorzystać stację dokującą. Dzięki takiemu niewielkiemu gadżetowi unikniemy bałaganu, który zawsze towarzyszy ładującym się akcesoriom elektronicznym.
Organizacja biurka – biuwar, pele-mele i podkładka na biurko
Organizacja biurka nie ogranicza się jedynie do utrzymania porządku w papierach, akcesoriach biurowych i przewodach od urządzeń elektronicznych. Do tego celu doskonale nadają się także biuwar, pele-mele i podkładka na biurko. Nie zabierają dużo miejsca, a dzięki nim można lepiej zorganizować swoją pracę.
Jak można je wykorzystać?
- Biuwar to rodzaj dużego (o wymiarze podkładki na biurko) notatnika, który najczęściej zawiera kalendarz miesięczny lub roczny. Poszczególne kartki, po wykorzystaniu, można po prostu wyrwać i pod spodem pokazuje się taka sama, tyle że czysta, kartka. Biuwary świetnie nadają się do robienia szybkich notatek, na przykład podczas wykonywania telefonu, lub też do zapisywania często wykorzystywanych danych takich jak numery telefonów czy adresy.
- Pele-mele to rodzaj tablicy do powieszenia (na przykład) nad biurkiem. Najczęściej składa się z ramki, w której znajduje się miękka wyściółka z naciągniętymi gumkami. Nadaje się doskonale do wieszania notatek i inspiracji.
- Przezroczysta podkładka pod biurko, prócz wiadomej praktycznej funkcji chroniącej blat, może również z powodzeniem służyć do przechowywania notatek i papierowych pamiątek.
Organizacja biurka DIY
Uporządkowanemu, schludnemu i estetycznemu biurku dodatkowego uroku dodadzą akcesoria wykonane samodzielnie. Do większości z nich można wykorzystać materiały, które niewiele kosztują, które i tak mamy w domu lub też te, które przeznaczone na recykling.
Jakie akcesoria DIY można wykonać na biurko?
- Podkładkę na biurko z koralików, które układa się na specjalnej tacce, a następnie zaprasowuje.
- Pojemniki na ołówki i długopisy z puszek i słoików,
- Kratkę pełniącą funkcję tablicy nad biurkiem. Wykonuje się ją z cienkich listewek i maluje farbą akrylową lub farbą w sprayu.
- Ramkę z kieszonkami na akcesoria piśmiennicze. W ramkę od obrazka wstawiamy kartonową, sztywną kartkę, a na niej mocujemy półprzezroczyste kieszonki, na przykład z cienkiej, lnianej, jasnej tkaniny.
Jak zrobić organizer na biurko?
Organizer to bardzo pojemne (sic!) słowo. Może ono oznaczać zarówno kubeczki na długopisy, jak i tacki na spinacze i pinezki, zestawy półeczek i pudełeczek, a także – jak już wspomnieliśmy powyżej – tablice wieszane nad biurkiem. Jednym z ciekawszych i niezwykle estetycznych akcesoriów, jakie można wykonać samemu, jest tablica pele-mele.
Tablica pele-mele DIY:
- Potrzebne materiały: ramka, tektura o grubości 2 mm lub karton, ozdobny papier na „plecy”, gąbka lub ocieplina, piękna tkanina, nożyczki, nożyk, pistolet do klejenia na gorąco oraz do wyboru wstążki, tasiemki, rzemyk, sznurek lub pasek. Ponadto: guziki, igła, nitka, naparstek.
- Odrysowujemy na tekturze obrys ramy. Uzyskany w ten sposób szablon posłuży nam do docięcia papieru na „plecy”, ocieplinę i tkaninę. Uwaga! Pozostawiamy około 10 centymetrów zapasu z każdej strony.
- Wszystkie warstwy łączymy ze sobą przy pomocy kleju na gorąco: najpierw ocieplinę do kartonu, a następnie tkaninę. Zawijamy jej brzegi.
- Mocujemy tasiemki. W punktach, w których się przecinają, zszywamy razem wszystkie warstwy.
- Mocujemy z tyłu „plecy” wycięte z ozdobnego papieru.
- Przytwierdzamy tablicę w ramie za pomocą gwoździków.
Biurko pod oknem, narożne, małe czy obszerne?
Zarówno model biurka, jak i jego ustawienie odgrywają ogromną rolę. Mogą zachęcać do pracy lub zniechęcać. Mogą sprawić, że przy biurku będzie nam się po prostu chciało siedzieć lub też, że będziemy się przy nim męczyć. Jak wybrać dobre biurko i gdzie je ustawić?
Rodzaje biurek i sposób ich ustawienia:
- Biurka narożne doskonale sprawdzają się w małych pomieszczeniach, ponieważ pozwalają na maksymalne wykorzystanie przestrzeni. Jednak praca w „kącie” może być nieco przytłaczająca, dlatego warto tu zadbać o dobre oświetlenie i jasne kolory na biurku i wokół niego.
- Małe biurko, na którym zmieści się tylko laptop, to rozwiązanie dla osób, których praca opiera się wyłącznie na pracy przed ekranem. Tacy to mają dobrze, żadnych notatek, papierów, akcesoriów.
- Duże biurko, na przykład ostatnio bardzo modne kreślarskie, ma jedną niezaprzeczalną zaletę: pozwala na bardzo wygodne rozmieszczenie nie tylko sprzętów elektronicznych, ale również książek, zeszytów, dokumentów czy rysunków. Nie mają za to szuflad, więc trzeba postarać się o praktyczne organizery.
- Solidne, drewniane biurko z szufladami i szafeczkami to rozwiązanie dla tradycjonalistów. Tu można schować wszelkie akcesoria i dokumenty.
- Jeśli to możliwe, warto ustawić biurko pod oknem. Nie tylko zyskamy w ten sposób dostęp do naturalnego, najzdrowszego światła, ale również będziemy mogli oderwać na chwilę oczy i dać im odpocząć, patrząc na zieleń lub choćby... w dal.
- Decydując się na ustawienie biurka pod oknem, można zrezygnować z firanek i zasłonek. Tutaj świetnie sprawdzą się żaluzje lub rolety, a nawet – zwłaszcza jeśli za oknem mamy piękny widok - „gołe” okna. Dzięki temu będziemy mieć mnóstwo światła!
Jak ozdobić biurko?
Na biurku nie powinno się znajdować zbyt wiele ozdób. Nie tylko rozpraszają naszą uwagę, ale także zajmują na nim cenne miejsce. W dodatku, jeśli wpadniemy w wir pracy, mogą nam po prostu tutaj przeszkadzać. Jeśli już jednak chcemy móc zawiesić oko na czymś, co wprawia nas w dobry humor, zdecydujmy się na takie przedmioty, które będą również pełnić funkcje praktyczne.
Praktyczne i niepraktyczne (ale estetyczne!) ozdoby na biurko:
- Świeże kwiaty. Wyglądają przepięknie, ale pamiętajmy o tym, by wybrać bardzo stabilny wazon, najlepiej w kształcie prostopadłościanu lub beczułki.
- Kwiaty w doniczce. Dają odpocząć oczom, produkują tlen, a ustawione w ładnych doniczkach sprawią, że nasze miejsce pracy nabierze indywidualnego charakteru.
- Wahadełka,
- Przyciski do papierów,
- Przezroczyste słoiki z kolorowymi kulkami,
- Oryginalne lampki,
- Przesypujący się piasek w ramce,
- Figurki, a raczej: figurka. Jedna całkowicie wystarczy.
czwartek, 14 lipiec 2022 09:19